De 7 fester I Biblen

Hvorfor holde de 7 fester i biblen

Forord

De 7 fester i biblen

Der er noget der rører sig i os, når vi f.eks. tænker på den søde juletid, Vi mindes de dejlige dufte, lysene i den mørke tid, familie og venner mødes, gaverne, forberedelserne, forventningerne, den varme stue og måske sneen udenfor, maden og hyggen. Hvad er der ikke at kunne lig ved Julen?

 

Hvis man lige tager en kig på hvad der fylder mest på vores kalender år, efter år, om og om igen, ja så stråler Julen med hele dens glans. Det er dog ikke en bibelsk fest, og Jesus holdte den ikke, det er i alle dens rødder, en hedensk fest, som kristne valgte at tage deltagelse i og få nogle ting til at symbolisere det kristne budskab.

 

Der er sikkert en masse dejlige minder og traditioner for os alle forbundet med jul. Vi kan ikke vente med at glæde hinanden og grine sammen.

 

Alt dette er selvfølgelig fantastisk dejligt, men også lidt sørgeligt at det er blevet The highlight of the year, pointen er absolut ikke at sige, at alt dette er synd, men jeg vil nu gerne vække nogle tanker til live og afsløre nogle sandheder, der kan blive overdækket af alt dette. 

 

Klar let’s go!

Guds højtider!

Holder vi dem?

Efter at have begyndt at studere de 7 bibelske højtider, som er i biblen går det mere og mere for os, hvor vigtige de er for en kristen at kende. Der er en cyklus i biblen og i vores liv, som går igennem i de 7 højtider i Bibelen. I betydningen af hver enkelt og sammenhængen mellem dem, ses det hvordan de tilsammen fortæller en historie om Gud og hans folk.

 

Det er vores historie, igennem livet og hvad Guds plan med os er i fremtiden.

 

Det er en historie, der bliver fortalt i skabelses historien på side 1 og fortsætter helt til sidste side i biblen.

 

Månen fortæller hvert år, en historie, den er sat af Gud den almægtige for at minde os om de 7 højtider, ting vi ser i det naturlige er for os givet så vi kan forstå det åndelige. Det jordiske skal reflektere det åndelige her på jorden. 

 

Som i himlen, således også på jorden.

 

Jeg var virkelig forarget og overrasket over folks reaktion omkring de 7 fester, og er da også forståeligt omkring det, når disse højtider nu var blevet puttet i glemmekassen for især hedningerne i næsten 2000 år og at der var utrolig mange kedelige holdninger til dem.

 

De står jo i det gamle testamente, så hvad skal vi med dem, lød det lidt af?

 

Men kort og godt er biblen 66 bøger med en historie, man ikke kan dele op, selvom den hedder det gamle testamente og det nye testamente er de tilsammen 1 historie.  

Skal en Kristen følge de Jødiske højtider?

Som står nævnt i Torahen ( de 5 første bøger i biblen )

For i mange år hundred har kirken ikke taget dem seriøse, men har udbyttet dem med kristne og hedenske fester istedet.

 

Her vil jeg dele med dig hvorfor det er så vigtigt at kende de 7 fester i biblen. 

 

Helt I begyndelsen i skabelses historien på side 1, står der, at Gud satte solen, månen og stjernerne på himlen han puttede dem der for at skille dag fra nat, de skal tjene til at fastsætte festtider, dage og år og de skal være lys på himmelhvælningen til at oplyse jorden. 

 

De fastsatte fester, er sat i gang endnu inden mennesket eller en jødisk nation overhovedet er skabt. 

 

3 Mosebog 23; Dette er de udnævnte tider af Herren, det er de udnævnte 7 fester Herren har sat. 

 

Herren talte til Moses og sagde; Dette er mine fester, Herrens fester.

 

Dette er Herrens fester, de hellige festforsamlinger, som i skal udråbe til den fastsatte tid.

 

Alle festerne er Herrens fester, for Herren.

 

Disse ord kommer frem, når man læser 3 mos 23.

Hvad betyder det?

Gud puttede solen og månen på himlen for at deklarere tider af tilbedelse, tilbedelse er vævet ind i selveste skabelsen, hele den himmelske hær er ment til at lede os i forbindelse med vores skaber.

 

Det vi er skabt til i Edens have, er at tilbede, avodah på hebraisk, men avodah betyder også arbejde, og det som præsterne gjorde i tabernaklet og templet er et billede på en mini Edens have hvor de skulle avodah for herren, tilbede herren.

 

Vi er kaldet til at avodah i Eden for der var ingen hårdt arbejde, men et “arbejde” i hvile, uden for haven er det arbejde, da det var det der skete i eksilet, jorden blev hårdt at arbejde med.

 

Vi er kaldet til at være præster, herrens præster!

 

Det hebraiske ord for fester er moedim,( det sidste im i ordet moed-im gør det bare til flertal ) som betyder møde, fastsat tid, eller appointed time på engelsk, vi læser om det når moses ville gå ud og mødes med Gud i åbenbarings teltet, kendt som  ( hebraisk ) ohel moed, mødeteltet, eller tent of meeting.

 

En anden ohel moed er tabernaklet, tent of meeting, dwelling place.

 

Så ligesom teltet er en tid og et sted hvor man mødes med Gud, og høre fra Gud stemme, har Gud givet os tider i løbet af året, hvor han gerne vil mødes med os.

 

Vi lever i en hektisk verden, hvor vi nemt kan glemme ting, Israelitterne var udfordret med at netop på de fastsatte tider skulle de også høste deres korn og når de kom til tærskepladsen, var der opstillet afguder som var meget fristende at sætte sit lid til, Gud ville at deres fokus skulle være hos Ham, som er deres forsørger på alle områder i livet og ikke hvad forskellige afguder kunne tilbyde dem.

 

Det er altså ikke bare de jødiske højtider, men der står at de 7 fester, er Herrens udnævnte fester. De er ikke kun vigtig for hvad han har gjort i fortiden, men de er vigtige for det han gør i fremtiden.

 

De er en invitation for os alle, til at komme ind i vores fulde arv som kristen, at kende og forstå Herrens veje, der er en visdom og forståelse der bliver forløst i vores liv. Vi bliver forvandlet, og ligesom Jesus fejrede alle de 7 fester og disciplene fejrede dem, ligesom paulus fejrede dem, når vi forstår dem, forvandler det os, det forvandler vores familier, det er ikke noget du obligatorisk skal gøre, men det er en velsignelse! En kæmpe velsignelse du ikke har lyst til at går glip af.

 

Tænk bare på, at alle de store events I Jesus liv var på en festdag!   

 

Jeg glæder mig så meget til at starte på de 7 højtider i 2023, hvor vi starter med påske og med Guds nåde, kan skrive om det på hjemmesiden, til åbenbaring og liv.

 

Forår Moedim

 

Pesach – Påske

 

De usyrede brøds fest – matzah

 

Yom habikkurim – første frugts fest

 

 

Shavuot – pinse

 

 

Efterårs Moedim

 

Yom Teruah  / Rosh Hashanah  

 

Yom Kippur

 

Sukkot/ Løvhyttefest

 

Alle forårsfesterne er opfyldt i Jesus, men vi venter stadig på efterårsfesterne.

Der er langt flere sider af diamanten, end hvad der her er nævnt. Glæd dig!

 

Egentligt er der 8 fester nævnt i 3 mos 23, da sabbatten omtales som den allerførste moed /fest.

 

Her kan du læse om sabbatten.

 

Der er en vis følelse forbundet med de fester vi holder i løbet af året, som beskrevet i intro´en, men kender og har du smagt på dem som Gud har bedt os om at mindes hvert år.